|
Nieuwe conceptkerndoelen
Na de opening volgen 33 lezingen en workshops met aandacht voor de actualiteit. Zo zijn medio oktober 2024 de nieuwe conceptkerndoelen voor Nederlands gepubliceerd en die zijn momenteel hét onderwerp van gesprek in de onderwijswereld. Naast de lezing over de rol van literatuur in de nieuwe kerndoelen door curriculumontwikkelaar Joanneke Prenger hierover, is in alle gesprekken aandacht voor dit onderwerp. Prenger haakte in op de tegenstrijdige term 'definitieve conceptkerndoelen' en de gedachte achter de kerndoelen: "Docenten willen niet per se dat leerlingen vragen over een tekst goed kunnen beantwoorden, maar dat ze bijvoorbeeld een sollicitatiebrief kunnen schrijven, dat ze zich kunnen redden."
Boeken censureren, dat kan echt niet. Of wel?
Een van de lezingen draait om verboden beelden en boeken, een filosofisch gesprek dat ingaat op zowel de geschiedenis van verbannen verhalen wereldwijd, als op actuele gesprekken rondom censuur. In maart 2024 publiceerde de Volkskrant dat in Amerika steeds meer boeken doelwit worden van censuur en verwijdering uit bibliotheken. Stine Jensen: "Begeleid controversiële onderwerpen in de klas, laat leerlingen niet zelf buiten school van alles opzoeken. Ze hebben de kaders van een docent nodig hierbij."
Ook in het mbo meer aandacht voor lezen
De Dag van het Literatuuronderwijs, dat sinds 1992 bestaat, biedt voor het eerst een speciaal programma gericht op de mbo-praktijk. De mbo-docenten, met name van de vakken Nederlands en Burgerschap, volgen een exclusieve route. Zo geeft David Roelofs de interactieve workshop Lezen voor je vak: boeken bij beroepen. Irene Tegelaar deelt tips and tricks om het vak Burgerschap leven in te blazen door aan de hand van boeken maatschappelijke vraagstukken bespreekbaar te maken. Tot slot neemt spoken word-artiest Elten Kiene de deelnemers mee in de wereld van taal en expressie. |
|